Belastingdienst-150x100

Belastingdienst

Informatie over ondernemen en belastingen zoals btw, loonheffingen, vennootschapsbelasting en dividendbelasting.

MKB-150x100

MKB Nederland

Brancheorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf.

Fiscount-150x100

Fiscount

Fiscount is de aanbieder van het meest complete gemaksconcept voor accountants-, administratie-, en belastingadvieskantoren in heel Nederland.

KVK-150x100

Kamer van Koophandel

Informeert en ondersteunt ondernemers: van het starten van een bedrijf tot het vinden van een opvolger. Verder staat het handelsregister online, met informatie  …

DuurzaamMKB-150x100

Duurzaam MKB

Doe uw voordeel met de ruim 500 besparingstips en 165 wegwijzer-items op deze website.

ZZPnederland-150x100

ZZP Nederland

ZZP Nederland is de grootste belangenbehartiger voor zelfstandigen zonder personeel. Op de website vindt u alle informatie over ondernemen.

OndernemersPlein-150x100

Ondernemers Plein

Wat moet u regelen als u voor uzelf begint? Welke vergunningen heeft u nodig voor een uitbreiding van uw pand? Voortaan vindt u de antwoorden op al uw ondernemersvragen op één plek: Ondernemersplein.nl.

DeZaak-150x100

De Zaak

Kennisnetwerk voor ondernemers. Informatie over het tijdschrift, de workshops en deadviesdienst. Met tips en tools.

Tip 1.


Iedere ondernemer moet zijn administratie zeven jaar lang bewaren. Dat is
wettelijk verplicht. Alles wat financiële gevolgen heeft voor de onderneming moet u systematisch vastleggen in een administratie.
Denk aan basisgegevens zoals:
– de debiteuren- en crediteurenadministratie
– het grootboek
– de in- en verkoopadministratie
– de voorraadadministratie
– de loonadministratie.
Op de bewaartermijn bestaan uitzonderingen. Gegevens over onroerende
zaken moet u tien jaar bewaren.

Tip 2.


Uw administratie moet inzicht geven in hoeveel BTW u moet betalen. Daartoe moet u de volgende informatie bijhouden: facturen die u uitschrijft en facturen die u moet betalen, uitgaven en ontvangsten en het privégebruik van goederen en diensten. Als u ook handel drijft met het buitenland, dan zult u ook de uitvoer en invoer van goederen moeten bijhouden. Een geautomatiseerde boekhouding kan u hierbij een hoop werk uit handen nemen.

Tip 3.


Het opzetten van een administratie vraagt om enige boekhoudkundige kennis. Zonder deze voorkennis een administratie inrichten, raden wij daarom af. Bij de inrichting wordt namelijk een aantal elementen van de administratie vastgelegd die daarna moeilijk zijn terug te draaien.